Als – Fyn forbindelse

Als Fyn broen og motorvej/vejudbygning igennem Svanninge Bakker til hhv Årslev og Kværndrup (=Svendborgmotorvejen) 

Forundersøgelse færdig (bevilliget 20 mill. kr):  

Undersøgelsesrapporter

Stedets natur- og kulturhistorie​

Hele det Sydfynske Øhav inkl Svaninninge Bakker og – Bjerge er erklæret til UNESCO Geopark!  

Naturoplevelsen af Svanninge Bakker og Horneland vil blive kraftigt påvirket med visuel og akkustisk ”forurening”.   

Der vil opstå diverse visuelle og akkustiske forstyrrelser for beboer og tourister af oplevelsen   af Lillebælt fra alle vinkler,
men yderligere ift Skovområder, kulturland
skabet på Horneland med historiske markskel og beskyttede stendiger. 

Konsekvenser for naturen

Forundersøgelsen peger på væsentlige påvirkninger af Natura 2000 områder og støjpåvirkninger af beboelsesområder: Disse problemer skal undersøges mere detaljeret, forslaget er meget overordnet.  

”Dette indgreb vil medføre en uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftfasen.”  Covi miljøscreening fra 2011  

 Støj og forstyrrelse i forbindelse med anlæg og drift kan påvirke arterne og deres miljø. Projektet kan dermed påvirke målsætningen i Natura 2000- planen for 2016-2021 om at sikre gode leve- og ynglesteder for marsvin, edderfugle og hvinænder  

I driftsfasen vil de direkte påvirkninger af Natura 2000 området være små, men der kan  
være påvirkninger af bilag IV arter som f.eks. trækkende flagermus. …,vurderes det, at der 
derfor sandsynligvis ikke vil ske en varig skade på Natura 2000-områdets integritet.  
Der kan dog ikke afvises en væsentlig negativ påvirkning af marsvins yngle- og rasteområder som følge af undervandsstøj fra anlægsfasen. …I en eventuel senere fase skal der laves  
egentlige habitatvurderinger, som vil danne grundlag for de endelige vurderinger og afværgeforanstaltninger. 

Af andre påvirkninger vurderes det, at broløsningen i driftsfasen kan medføre en væsentlig permanent påvirkning fra fysisk forstyrrelse og barriereeffekter på raste- og trækfugle. Særligt alkefugle har en høj sårbarhed overfor barriereeffekter. Desuden vurderes det, at den midlertidige arealinddragelse i anlægsfasen potentielt kan medføre væsentlige påvirkninger af opvækst- og levesteder for fisk. Dette er forhold der skal undersøges i en eventuel senere fase, hvor afværgeforanstaltninger for at minimere denne påvirkning også kan inddrages. 

Klimakonsekvenser

 Forundersøgelsen kommer frem til en klimabelastning med 311.000 t CO2eq fra bro og de beskrevne vejopgraderinger (der vises også et mindre tal, for den situation at der skulle kunne opnås teknologiske fremskridt, der betyder mindre belastninger).   
Der kan forventes yderligere anlægsaktiviteter ift naturbeskyttelse, støjværn og yderligere vejudbygninger, der ikke er medtaget endnu  

Øvrige konsekvenser

Der findes 20 m tykt lag dødt slam på bunden af Lillebælt som man skal rode op i for at komme til fast bund og der skulle ligge dumpede våben fra 2. Verdenskrig i området også. Derudover vil man komme til at krydse Natura-2000 områder.   

Vandområdeplaner Broløsningerne indebærer en frigivelse af sedimenter og dermed frigivelse af kvælstof – dog kun mellem 0,1 og 0,3 ton kvælstof i anlægsfasen, hvilket vurderes at være ganske minimalt i forhold til områdets samlede belastning, men der skal foretages kompenserende foranstaltninger for at opveje denne mindre frigivelse. 

Forbindelsen skal finaseres med gebyrer og en statstilskud på 11,5 mrd Dkr.   
Dertil er det nødvendigt med mellem 8 000 og 10000 køretøjer i døgnet, herunder ca 60% lastbiler (ca 3,5 lastbiler pr. minut døgnet rundt!) hvor der nu er lange stille perioder, dette bliver en voldsom stigning i støjniveauet! 

Trafikken vil mest fremkomme ved ændrede transportvaner, men en der regnes med en fortsættelse af tendenserne for fortsat stigning af antal kørte km pr person i private biler og varer på lastbiler. Udledninger fra færgedrift er fremover ubetydelige (el-færge fra 2025), dvs der bliver ingen CO2besparelse, hvis færgelinjen nedlægges.

Borgergruppens historie og aktiviteter

Foreningen oplyser om den igangværnede planlægningsprocess og om konsekvenserne af en bro, kraftigt forøget trafik på tilslutningsvejene og tab af naturområdet Svanninge Bakker. 
Derimod er vi tilhængere af en bedre færgeforbindelse og bedre busforbindelser fra færge over Faaborg og til Odense. 

Vi har afholdt borgermøder og et bavnebål.  

Interessenter

Danfoss, Odense Havn, NovoNordisk   

Bredt politisk flertal med socialdemokratiet i spidsen i byrådene Faaborg-Midtfyns Kommune og Sønderborg Kommune,   
stor lobbyforening: “Foreningen Als-Fyn Broen”. 

Fremtrædende tilhænger som folketings- politiker er Benny Engelbrecht fra S 

Borgerindflydelse

Der bliver lovet guld og grønne skove, der har været afholdt ”borgermøder”.  

Det er Vejdirektoratet og Sund& Bælt der udarbejder statens forundersøgelse. 
Lobbyforeningen har bestillt rapport fra Kraka, der konkluderer at der kan laves en fast forbindelse der er “klimaneutral” for mereinvesteringer på ca 3 mrd Dkr.