Egholm – Den 3. Limfjordsforbindelse

3. Limfjordsforbindelse/ Egholmlinjen

Anlægslov vedtaget i Maj 2024 

Forventet byggestart  2027.  
Inden da skal der oprettes erstatningsnatur, i stedet for den natur de ødelægger for bl.a. odderne.  

Forventet ibrugtagning i 2034.  
Der har været 3 høringsfaser. Alle tromlet igennem, og ikke overholdt gældende tidsfrister, Borgerbevægelsen anlægger retssag foråret 2025. 

Stedets natur- og kulturhistorie​

Selve Egholm har store naturværdier. Ca 120.000 personer gæster årligt den lille ø i Limfjorden. Der er vandrestier, store naturoplevelser med mange truede dyrearter og planter.  
Nørresundby siden vandrer man langs Limfjorden til ”Verdens Ende” et meget smukt sted. Egholm, fjorden og Nørresundby bruges af rigtig mange borgere i fritiden. Det har meget stor værdi for lokalmiljøet, som man kan frygte går tabt, når der kommer en støjende og forurenende motorvej. 

Konsekvenser for naturen

Det har meget store konsekvenser for naturen. Noget af Egholm er Natura 2000 område med fredede oddere, dam flagermusen, strandtudser og knortegåsen. De arter hører alle til EU-habitats direktiv, som Danmark har underskrevet for at beskytte truede dyrearter. Mange borger bliver direkte berørt af motorvejen.

Klimakonsekvenser

Man estimerer at motorvejen vil udlede 480.000 tons CO2 ifølge Vejdirektoratets beregninger.

Øvrige konsekvenser

Det har konsekvenser for vores drikkevand. Forbindelsen skal gå over 1/3 af Aalborgs drikkevandsboringer. Henvisning til VVM redegørelsen af 2023. En motorvej vil altid skabe luftforurening. Motorvejen vil gå igennem store eternitdepoter og havbund, som også indeholder eternitstumper og dermed asbest, hvilket vil for alvorlige sundshedskonsekvenser for store dele af Aalborgs borgerne. Der kommer helt uacceptabelt støjgener, over WHO’s fastlagte grænser for støj 53 decibel hvilket har negative sundhedsvirkninger. 

Bynære rekreative områder ødelægges. Stier til rekreative områder bliver koblet af. Udsyn spoleres. Byen lukkes inde af en ring af motorveje. 

Borgergruppens historie og aktiviteter

Borgerbevægelsen startede i 2011, med få personer. FB-gruppen har ca. 6,9 tusinde medlemmer og ca. 599 betalende medlemmer. Der er mange aktive medlemmer.. Mange aktiviteter: Klimafestival, fødselsdage, foredrag af mange kompetente personer, som har bidraget med forståelsen af linjens dårlige påvirkning på Aalborg. Foretræde for EU. Mange ankesager. Mange høringer med stor deltagelse til høringssvar. Vi er dem i Danmark, der har sendt flest høringssvar.  
 

Demonstrationer, både i Aalborg og København. Valgmøder. Salg af merchandise. Jordens Dag. Baunebål omkring 1. oktober. Sang og musik på linjeføringen. Visualisering og Opsætning af flag i linjeføringen. Støttekoncerter , Loppemarkeder Grundlovsmøder.  
Flere indsamlinger til udregning af et alternativ til Egholmlinjen i øst og senest godt 1 mill. til første etape til retssagen, på ca. 1½måned vidner om folks engagement, og går.

Interessenter

De fleste partier Christiansborg, med undtagelse af Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Alternativet og løsgængeren Theresa Scavenius.  
Aalborg Byråd med undtagelse af Radikale Venstre, SF, Enhedslisten.  
Regionen med undtagelse af SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og enkelte i socialdemokratiet.  
Aalborg Alliancen arbejder tæt sammen med byrådet. 3. Limfjordsforbindelse.NU arbejder tæt sammen med Regionen og Christiansborg.

Borgerindflydelse

Trods utallige høringer, henvendelser til Byråd, Region og Christiansborg, er der aldrig blevet lyttet til borgerne i Aalborg, trods flertal imod forbindelsen (Jysk Analyse Institut i 2023). Hvor 28% gik ind for Egholmforbindelsen og 60% en udvidelse af forbindelsen i øst.