Kalundborgmotorvejen

Pris & budget

Konsekvenser for naturen

Anlægsprojektet / Havneudvidelsen vil betyde dumpning af slam fra udgravning til havnemoler i form af 2,2 mio. m3 slam ved Fløjstrup Skov og op til 1 mio. m3 ved Hjelm Dyb, hvor der er stærk strøm. Slammet indeholder miljøgifte, bl.a. en række tungmetaller som kviksølv, crom og arsen, som indgår i planternes, dyrenes og fiskenes fødekæder og ender i os mennesker som øverste led i fødekæden. Dumpningen af slammet dræber havbunden og livet ved samme. Sedimenterne i slammet transporteres med strømmene og aflejres på kyster og strande, hvor det ødelægger rekreative områder. Sedimenterne skærmer gennem en længere periode for lysnedfald til planter og fisk på bunden og ødelægger dermed liv.

Eutrofiering fra næringsindholdet i slammet skaber forrådnelsesprocesser, der opbruger ilten i vandet og dermed skaber iltsvind, fiske- og havdød. Støjen fra anlægget af havnen, herunder nedhamring af spuns, vil skræmme sæler og marsvin væk i en periode på 30 år, måske for altid. Støj fra skibstransport, især fra de kraftige motorer der driver containerskibe, ødelægger havdyrenes kommunikation, orienterings- og fangstevne m.v. og skader dermed dyreliv, biodiversitet og økosystemer der i forvejen er presset i urimelig grad. Havneudvidelsen vil samtidig resultere i råstofudvinding ved Moselgrunden nær Samsø, hvor der skal hentes ca. 6 mio. m3 sand op. Det vil efterlade et stort område med død havbund, som presser et i forvejen presset havmiljø i Aarhus Bugt og Kattegat. Udvindingen vil samtidig betyde vandring af sedimenter med næringsstoffer og gifte i vandet. Det vil resultere i yderligere eutrofiering.

I forliget mellem S,V,K og SF lovede man at nedbringe dumpning af slam til 400.000 m3 slam. Det er aldrig godtgjort, hvordan det konkret skulle ske.

Klimakonsekvenser

Anlægsfasen ville udlede 170.000 tons CO2 ifølge COWI-rapporten fra 2021
Driftsfasens udledninger er – i strid med lovgivningen på området – aldrig undersøgt, men vores egene beregninger siger at alene de ekstra 400 containerskibe årligt vil udlede svarende til Danmarks samlede udledninger årligt på godt 40 mio. tons CO2.

Øvrige konsekvenser

Havneudvidelsen ville medføre mange slags gener, eksempelvis: Støjgener fra anlægsperioden i en periode på 10-15 år, fx nedgravning af stålsøjler til molerne, samt fra ekstra kørsel med lastbiler med jord gennem byen. Havneudvidelsen vil resultere i slam, som vil ødelægge de rekreative områder langs kysten. Udsigten vil blive ødelagt for beboere langs kysten. Havneudvidelsen vil betyde trafikpropper og -kaos gennem en årrække, fordi havneudvidelsen skal foregå i samme periode, som bygning af Marselis Tunnelen, Stadion og Rewater. De mange ekstra varer og lastbiler vil betyde øget luftforurening af Aarhus by. Og den store havneudvidelse vil destruere Aarhus’ DNA – byens nærhed til skov og strand.

Borgergruppens historie og aktiviteter

Havnegruppen startede med følgende tre organisationer: Foreningen Beskyt Havmiljøet i Danmark, Landsforeningen Det Fælles Bedste, Den Grønne Ungdomsbevægelse Aarhus.

Siden kom følgende foreninger med: Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Naturfredningsforening Aarhus, Doughnutgruppen i Aarhus, Fællesrådene for Frederiksbjerg/Langenæs, Aarhus Midtby, Højme-Højbjerg-Skaade, Aarhus Ø og de bynære havnearealer, Arkitektforeningen Østjylland, så Havnegruppen i dag består af 11 organisationer, hvis medlemmer samlet udgør små cirka 80.000.

Interessenter

Havnegruppen startede med følgende tre organisationer: Foreningen Beskyt Havmiljøet i Danmark, Landsforeningen Det Fælles Bedste, Den Grønne Ungdomsbevægelse Aarhus.

Siden kom følgende foreninger med: Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Naturfredningsforening Aarhus, Doughnutgruppen i Aarhus, Fællesrådene for Frederiksbjerg/Langenæs, Aarhus Midtby, Højme-Højbjerg-Skaade, Aarhus Ø og de bynære havnearealer, Arkitektforeningen Østjylland, så Havnegruppen i dag består af 11 organisationer, hvis medlemmer samlet udgør små cirka 80.000.