Kattegatforbindelsen

Kattegatforbindelsen

Projektet ligger officielt stille efter en forundersøgelse, der blev offentliggjort i 2022. 

En tidslinje nu vil være: 

  • MKV 4 år frem mod 2029 
  • byggestart 2030 
  • indvielse 2040-2045. 

 

Der arbejdes i Transportministeriet, Sund & Bælt og Trafikstyrelsen med projektet. 

Link til Forundersøgelse 2022 

Stedets natur- og kulturhistorie​

Vil ødelægge natur og fortidsminder på Røsnæs/Asnæs, Samsø og Østjylland. 

Til vands ødelægge hele det sydlige Kattegat fra Sjælland til Jylland. 

Konsekvenser for naturen

Et anlæg af denne størrelse, ca. 110 km. langt, vil medføre omfattende ødelæggelser af natur til lands og til vands. 

Begrænsninger i saltvandsindstrømningen til Østersøen i det dybe farvand mellem Røsnæs og Samsø. 

Alt efter linjeføringen ødelæggelse af natur, fortidsminder, Natura-2000 områder. 

Generelle begrænsninger for vilde dyrs naturlige habitater, når landskabet skæres over af vej/bane og i vandet mellem Røsnæs og Samsø og Samsø og Østjylland. 

Klimakonsekvenser

I anlægsfasen 3 mio. tons CO2. 

I drift ukendt, men 35.000 biler om dagen vil da give en del CO2 

Øvrige konsekvenser

Forbindelsen er dels motorveje på land og dels motorveje over vand. 

På land vil det give luftforurening, støjgener, ødelægge natur og skade dyreliv. 

På vand vil det give gener for dyr der lever i vandet og ødelægge rekreativ natur. 

Borgergruppens historie og aktiviteter

Vi er en landsdækkende forening startet i 2021. 

Vi arbejder for at Kattegatforbindelsen helt opgives. 

Vi laver aktiviteter som tilpasses den givne situation. 

Interessenter

Transportministeriet, Sund & Bælt, Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen står for arbejdet med forbindelsen. 

Lobbyorganisationen Kattegatkomiteen (KK) arbejder for forbindelsen. 

Dansk Industri, Dansk Erhverv er medlemmer af KK. 

Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland og Århus kommune.er medlemmer af KK og betaler alle omkostninger for komiteen. 

LA er for forbindelsen. 

Socialdemokratiet og Venstre har tidligere været for, og er det sandsynligvis stadig. 

SF, Enhedslisten og Alternativet har officielt meldt ud at de er imod. 

COWI har været med i Forundersøgelsen. 

Borgerindflydelse

Der har ingen borgerinddragelse været ved beslutningen om at foreslå en Kattegatforbindelse. 

Der har ingen borgerinddragelse været ved udformningen af og arbejdet med Forundersøgelsen. 

Der har ingen borgerinddragelse været i det videre arbejde, der er lavet. Tværtimod kommer det kun frem i stærkt censureret form efter aktindsigt. 

Transportministeriet, Sund & Bælt, Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og Finansministeriet har i 23-24 arbejdet på ændret linjeføring uden offentlighedens viden, med det formål at få forbindelsen på Finansloven i 2024.