Lynetteholm & Nordhavnstunnel
Lynetteholm m. tilhørende Østlig ringvej
Anlæggelsen af selve øen / jordopfyldningen er i fuld gang. Alle andre beslutninger er udskudt. Det oprindelige projekt er de facto dødt. Frem til KV vil der være en mere åben situation, hvor alternativer til Lynetteholmen kan bringes i spil.
Stedets natur- og kulturhistorie
Lynetteholmen kommer til at ændre Københavns møde med Øresund for altid. Den nordlige del af havnen spærres inde af en ø med tæt bebyggelse på 4 – 7 etager. Den nye bydel vil øge risikoen for varmeø-effekter på Østerbro og Indre By.
Konsekvenser for naturen
Lynetteholmen vil reducere tilførslen af saltvand til Østersøen. Anlægsarbejdet vil sprede tungmetaller og andre miljøgifte ud i Øresund og belaste nærmiljøet i København med over 700 daglige lastbilkørsler i døgnet i 20 – 30 år.
Klimakonsekvenser
Projektet er estimeret til at have en klimabelastning på 1,3 mio. tons CO2 alene for etablering af halvøen, østlig ringvej og metroudvidelse. Oveni dette skal lægges klimabelastningen ved at anlægge en helt ny bydel til 35.000 mennesker fra scratch og den forøgelse af biltrafikken, som projektet forventes at muliggøre.
Øvrige konsekvenser
Projektet har allerede nu ændret adgangen til Øresund for de lokale sejlklubber mm. De mange lastbilkørsler udsender støj og partikler gør færdsel i nærområdet utryg og usikker.
Borgergruppens historie og aktiviteter
Vi har under forskellige undergrupper været aktive siden 2018. Vores seneste initiativer er bogudgivelsen TÆNK OS OM og den efterfølgende kampagne www.taenkosom.dk.
Interessenter
By & Havn og Metroselskabet er udførende selskaber for en udviklingsmodel, som indtil nu har været vækstbaseret og investordrevet og bakket op af pensionskasser, ejendomsinvestorer og developere, bygge- anlægsbranchen og de store rådgivere. De traditionelt magtbærende partier (S, V, K, RV). de øvrige borgerlige partier + SF danner et – indtil videre – fast flertal, både i FT og BR.
Borgerindflydelse
Det er en lang historie: Det meste af instrumentariet har været taget i anvendelse (salamitaktik i beslutningsfasen, etablering af borgersamling ex post, ignorering af høringssvar og faglig kritik, masser af strategisk betalt kommunikation, invitation til 1:1 samtaler med kritikere, skiftende fokus i argumentationen i takt med at den offentlige agenda udvikler sig etc.